Блогърите: Марк Антъни - Китай, товарните превози и големия стоков кери трейд
6 юни, 2009
При един неустойчив пазар - вместо да се опитват да изпреварят дневните движения успешните инвеститори трябва да се опитат да разберат голямата картина на дългосрочните фундаменти. Мнозина често си вадят грешни заключения, когато мирогледа им е тесен: те се концентрират само върху търсенето, като забравят предлагането или пропускат да отчетат ефекта на правителствените намеси и на спекулативните сили.
Напоследък, правейки проучване на пазарните тенденции при валутите, стоките и търговските превози направих изумително откритие, което не съм виждал друг да е дискутирал в публичното пространство.
Мечката за долара означава бик за стоковите пазари. Бюджетният дефицит на САЩ за 2009 година ще е 1,75 трилиона долара, че и повече. Пълна лудост. Откъде ще дойдат тези пари? Естествено, ще се напечатят, защото никой - дори Китай не може да ни заеме толкова много пари, освен ако преди това не сме им дали печатните си машини. Историята, винаги досега е показвала, че неконтролируемото печатене на книжни пари води до хиперинфлация.
Моето шокиращо откритие е, че ние вече сме дали нашите печатни машини назаем на Китай.
Притеснявам се за САЩ при развитието на най-лошия сценарий. Настоящия гигантски дефицит не е най-лошото. Най-лошото е, че капиталът може да избяга от американска почва в търсене на по-добри инвестиционни възможности, като отнесе със себе си работни места и данъчни приходи и по този начин оставяйки ни единствената опция - да печатим още долари и да подкопаваме още основите му.
Мечката за долара води до бик за стоковите пазари. Хората и нациите ще трупат стоки, в опит да съхранят богатството си, генерирайки по-голямо търсене от непосредствените им нужди и от настоящото предлагане. Китай в момента провежда бясно изкупуване на природни ресурси за да диверсифицира валутните си резерви.
И двете неща, както вероятно сте забелязали се случват: капитала бяга от САЩ и Китай купува бясно суровини. Но хората, които виждат това го обясняват с чисто пазарно поведение, водено от спекулативни сили. Те не виждат директната, съзнателна, умишлена причина зад това. Защото мнозина пропускат един факт.
Хората гледат ежедневно доларовия индекс. А гледат ли юана? Трилиони долари, евро, йени се търгуват дневно. Но няма особена търговия от долари в юани и обратно.
От една година китайското правителство е заключило юана на 6,832 юана за долара. Защо? Проницателни инвеститори, като Джим Роджърс, Питър Шиф, Марк Фабер предсказваха, че долара ще се срине. Както и предсказваха поскъпването на китайския юан и съветваха хората да продават долари и да купуват юан. Мнозина ги послушаха. Те продадоха активите си в САЩ, натовариха лодката с долари за Китай и напазаруваха юан. И стоят на тяхната камара с юани в очакване тя да поскъпне.
Поскъпна грънци! Правенето на пари никога не е било лесна работа. Никой не е забогатял с праволинейно мислене. Защо Китай да позволява на чуждите спекуланти да правят печалби от валутата й докато тя търпи загуби.
С потопът от идващи долари насреща Китай рядко пуска собствената си печатна машина за да печати юан. Тя използва част от доларите за да купува щатски ценни книжа, като по този начин подпира долара, подържайки постоянен курс долар/юан. Но реалната цел на Китай в дългосрочен план не е да крепи долара. А да си купи още малко време за да може да диверсифицира активите си като купи достатъчно физически активи: суровини, природни ресурси, чужди минни компании. Нищо не пречи на Китай да печати повече юани и да си купува долари, които впоследствие да използва за да купи целия свят.
Благодарение на валутните спекуланти ние дадохме назаем печатната си машина на Китай. Това даде възможност на Китай да предприеме най-големият стоков кери трейд в историята. Абсолютно гениален ход. Правителството на САЩ няма друг изход, освен да печати още долари. Спекулантите, залагащи, че долара ще продължи да пада бягат и носят още долари на Китай. Пресушаването на капитали в САЩ принуждава американското правителство да печати още долари и още повече инвеститори бягат от САЩ към Китай. Китай в този момент печати повече от своята валута, без практически това да му струва нещо, сменя я за долари и се връщат в САЩ, а после и по целия свят за да пазарува евтино. И когато приключи - ще остави долара да се срине.
Концепцията за стоковия кери трейд принадлежи на Андрю Снайдър, чиято статия ми бе доста интересна. Усмихнах се широко, когато прочетох частта от статията му за определени метали и определени американски минни компании, които са следващата голяма цел на Китай. Знаех, че говори за паладия, любимия ми метал и за Stillwater mining, любимата ми минна компания. North American Palladium също е интересен възможен ход. Не съм сигурен дали паладия е следващата стратегическа цел за Китай. Но дори без китайски стоков кери трейд при паладия съм изключително „бичи” настроен към този метал.
Товарните превози и стратегическите инвестиции на Китай
Ако Китай купува стоки със стратегическа цел това ще подобри търсенето в сектора на товарните превози. Правилно прогнозирах дъното на индекса Baltic dry през декември 2008. Акциите на превозните компании отчетоха сериозни ръстове спрямо дъното от декември и спрямо двойното дъно от март 2009. Никога не съм си представял, обаче че индексът ще достигне 4291 след като бе паднал до дъно от 666. Към днешна дата акциите на компаниите за товарни превози са все още доста евтини, тъй като световните анализатори не са уверени, че икономиката се възстановява.
Но не е ли сега разкрита тайна, че Китай харчи доларовите си резерви за да натрупа стратегически резерв от ресурси и суровини при настоящите ниски цени. Когато Китай се запасява със стратегическа цел настоящото търсене в индустрията е без значение.
Има едно облаче в сектора на товарните превози. Докладът на Дрюри коментира, че настоящото възстановяване е временно и коментира, че през следващите години търговския флот ще се увеличи с много нови кораби. В каква степен можем да се доверим на тази песимистична прогноза на база на новите кораби.
Дрюри отбелязват, че индекса Baltic dry „изглежда е достигнал дъното си” шест месеца след като това е факт. Аз предрекох дъното абсолютно точно. През 2003 Дрюри направиха подобна меча прогноза за товарните превози, базирана на големия брой нови кораби. Знаем какво се случи след това - товарните превози нараснаха многократно през следващите 5 години, за да достигнат до пик през август 2008 година. Още повече, много от строящите се кораби може изобщо да не бъдат построени и пуснати в употреба.
Един от критериите, които използвам при определянето на акция на компания извършваща корабни товари е гледането на съотношението товарен капацитет на флотата им към настоящ пазарен капитал, тъй като тонажа носи приходите. Любимите ми са Excel (EXM), Eagle Bulk Shippin (EGLE), Dry Ships (DRYS), TBS International (TBSI) и Genco (GNK) - в този порядък.
Ценните метали
Злато - златото ще продължи да е мудно сред ценните метали. В света няма недостиг от злато. Напоследък някои фенове на златото вдигнаха много шум, че Китай за 5 години е удвоил златните си резерви. Но трябва да отбележим, че резервите на Китай за това време са се увеличили десеткратно. Така че златото е много малка част от резерва на Китай.
Сребро - среброто е по-добра история от златото. Среброто е единствения ценен метал, който е достатъчно евтин, че да бъде разменна единица при един „фалит” на книжните пари. Китайците считат златото за лукс, докато на среброто се гледа като пари и нещо в което да се „складира” богатството. В древен Китай съотношението злато - сребро е било 2:1.
Но най-добрата инвестиция сред металите си остава платината и дори в по-голяма степен паладия. Новините за паладия от руската Norilsk Nickel са повече от добри. Norilsk обявиха резултатите си за производството през първото тримесечие. Производството на паладий през първото тримесечие е паднало само до 557 хиляди унции в руското им подразделение. На годишна база това означава 2,23 милиона унции годишно. На фона на нормални 3,1 милиона унции годишно. Прогнозирах производство за 2009 от 2 милиона унции, защото те добиват руди по-богати на никел и по-малко на паладий. Резултатите за първото тримесечие потвърждават прогнозите ми.
Паладият има огромен потенциал. Още повече при подновеният интерес към студеният термоядрен синтез, както разказа и репортаж на предаването 60 минути на CBS.
Авторът притежава акции на SWC и PAL. Както и на компаниите за товарни превози EXM, DRYS, EGLE, TBSI и GNK.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар