Кухи компании от региона дебютират в САЩ
От Христо Петров
Всички статии на автора
Последна промяна в 17:52 на 19 юли 2009, 302 прочитания, 4 коментара
Все повече кухи компании от Източна Европа избират извънрегулирания пазар на САЩ за своя борсов дебют, съобщават "Ванкувър сън" и "Сиатъл таймс". Мажоритарите им разчитат на една и съща схема - да напомпат цената на акциите бързо и след това да продадат дяловете си на други инвеститори.
Двата вестника посочват, че някои от случаите са направо абсурдни. Така например IPO на извънрегулирания пазар е осъществила украинската Green Bikes Rental. Дружеството представило план за бъдещата си дейност и успяло да набере над 50 хил. долара от първичното си предлагане, но само след няколко месеца се отказало от бизнес стратегията си. Причината била, че според направените изследвания инфраструктурните условия в Киев не били подходящи за развиването на бизнес с отдаване на велосипеди под наем. Други любопитни примери са руската Plethora Resources, която има само един регистриран служител, който е и изпълнителен директор; както и още една руска компания - Azure International. Първоначално дружеството твърдяло, че се занимава с производство на евтини душ кабини, но след това сменило името си на Air Transport Group Holdings, което предполага, че предлага транспортни услуги. Още редица примери влизат в тази графа, като например 79-годишен украински масажист, чийто СПА център излязъл на борсата още преди да е започнал работа.
В основата на всички тези IPO-та е юристът Файяз Дийн, чиято компания урежда листването на дружествата. По данни на "Ванкувър сън" Дийн е натрупал опит в друга подобна компания, която също е известна с уреждането на причудливи първични предлагания - като например на производител на бутилирана вода за кучета. Според изданието слабост на юриста са никому неизвестни компании предимно от Русия и Украйна.
Извънрегулираният пазар в САЩ позволява редица манипулации с книжа на кухи компании, които рядко развиват дейност, а активите им не струват повече от няколко хиляди долара. Тъй като книжата не са ликвидни, цента им може да се манипулира лесно от собствениците и да се създаде впечатление за значителна доходност. Обикновено акционерите правят това с подвеждаща информация или като си продават един на друг акции на изкуствено висока цена с цел да привлекат вниманието на други инвеститори.
неделя, 19 юли 2009 г.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар