петък, 28 август 2009 г.

Европа в примката между евтините акции и нуждата от ликвидност 
Пазарните цени са много ниски и трябва да се купува сега 
14.11.2008 14:57:03

Ричард Милн Компаниите се сблъскват с огромен парадокс около програмите си за обратно изкупуване на акции. От една страна, средната стойност на ценните книжа е далеч по-ниска, отколкото преди години. Това ги прави доста атрактивни за обратно изкупуване, което може да доведе до повишаване на пазарната цена. В същото време неписано правило сред корпорациите в момента е: „Запази наличните капитали на всяка цена дори това да означава да се откажеш от обратно изкупуване.“ „И двете стратегии са верни. Кешът е цар, но акциите се търгуват много под реалната стойност, така че трябва да се купува сега. Коя стратегия ще вземе превес?“, пита се изпълнителният директор на холандската DSM Файке Сийбесма. Отговорът му да се забави програмата на компанията е познато решение от последните шест месеца в САЩ. В Европа и Великобритания обаче тенденцията през третото тримесечие е изненадваща – обемът на обратно изкупуваните акции се е повишил. По данни на Citigroup възвращаемостта на капитала (предимно от обратно изкупуване, но и от специални дивиденти и преференциално откупени акции) се е увеличила от ?25,8 млрд. през второто тримесечие на ?29 млрд. през трите месеца до края на септември. Това е под нивото за същия период на 2007 г. и е една от най-високите стойности, регистрирани някога. Ейдриън Кетлий от Citigroup поясни, че докато компаниите от Европа имат по-дългосрочни програми за обратно изкупуване, британските корпорации не планират, а честно се възползват от удобни случаи. И на двата пазара той очаква забавяне в идните месеци: „Ако ще затягате разходите си, първото нещо, което следва да се ограничи, са постоянно контролираните разходи, а това означава обратното изкупуване да е преди дивидентите.“ Главният финансов директор на Philips Пиер-Жан Сивиньон заяви, че холандският конгломерат е забавил програмата си, защото „кешът е цар“. Philips ще приключи програмата си по обратно изкупуване на стойност ?5 млрд., но с по-бавен ход, за да може да се възползва от други благоприятни възможности. „Ще се възползваме от гъвкавостта на програмата. Можем да изкупуваме обратно, да забавим крачка, но да направим и нещо друго, като например да се възползваме от удобни възможности за сливания и поглъщания.“ През лятото възможностите за поглъщания се превърнаха във вариант за забавяне на програмата за обратно изкупуване на втория в света производител на лекарства GlaxoSmithKline. Изпълнителният директор Андрю Уити заяви, че в момента се радва много, че е взел това решение, след като финансовата криза започна да влияе върху реалната икономика. „Забавянето на програмата цели да се уверим, че разполагаме с финансовата гъвкавост, необходима ни, за да се възползваме от предоставените ни възможности за инвестиции. Те могат да включват някои „bolt on“ стратегии [т.е. нещо средно между органичния растеж и растежа чрез придобивания на други компании].“ Не всички компании следват тази тактика. Някои от най-големите групи в Европа и Великобритания започват да изкупуват обратно акциите си или ускоряват вече започнатите програми. Microsoft обяви програма на стойност $40 млрд., Hewlett-Packard и Oracle – по $8 млрд. всяка, а Nike и Abbott Laboratories – по $5 млрд. В Европа KPN, Telefоnica и германската строителна компания Hochtief са увеличили плановете си за обратно изкупуване. Abbott заявиха, че „това е уникален шанс за покупки“. Ад Шеепбувер, изпълнителен директор на холандската телекомуникационна група KPN, чиито акции паднаха с 18% тази година, заяви: „Финансирането ни е изключително добре организирано и ако погледнете цената на акциите ... трябва да започнем веднага, щом можем.“ Кетлий допълва, че начинът, по който Уорън Бъфет използва собствените си капитали, за да инвестира в General Electric и Goldman Sachs, показва как трябва да действат дългосрочните инвеститори: „С перспектива за дългосрочни печалби компаниите трябва да инвестират в акции, независимо дали са техни собствени или чужди.“ В основата на всичко това лежи усещането, че значимостта на парите в брой се е увеличила, независимо за какво се харчи. По думите на Пиер-Жан Сивиньон: „Смятам, че стойността на ?1 кеш е много по-голяма, отколкото преди шест месеца.“ Това означава, че компаниите, които притежават много пари в брой, са в изключително изгодната позиция да решат дали да изкупуват обратно акциите си или да поглъщат конкуренти. Онези корпорации, чиито налични средства са по-оскъдни, ще трябва да намалят инвестициите и разходите и да търсят по-подходящи решения на този етап. Фактът, че американските компании намаляват обратното си изкупуване преди европейските, показва как ефектът от кредитния крънч се преодолява по-бързо в Америка, където пазарът се срина първи.

Няма коментари:

Публикуване на коментар