петък, 28 август 2009 г.
Компании
Уилям Ригли основава Wrigley's само с 32 долара
Преди около 120 години дъвката изобщо не е била разпространена, но великата фамилия с нея „завладява“ света
14.11.2008 15:18:34
Смята се, че древните гърци са първите изобретатели на дъвката. Те използвали смолиста смес, наречена "мастиш", която извличали от кората на дърветата. През II век маите пък изобретили друг вид дъвка от сгъстения сок на дървото саподила. Твърдата лепкава субстанция наричали "чикъл" и я дъвчели непрекъснато. Индианците от Нова Англия извличали смолата от смърчовите дървета и приготвяли малки бучки за дъвчене. Колониалните заселници в САЩ също усвоили обичая, но към смолата от смърча добавили подсладен пчелен восък. През 1850 г. американецът Джон Къртис станал първият човек, който започнал да продава дъвки. Основоположникът на империята Уилям Ригли-младши пристига в Чикаго от Филаделфия през пролетта на 1891 г. Тогава той е на 29 години. Разполага само с 32 долара, но е изпълнен с амбицията да започне свой бизнес. Освен голям ентусиазъм и енергия Уилям Ригли има и невероятен търговски нюх. Баща му произвеждал сапун и като малък Уилям продавал стоката по улиците. Той започва бизнес в Чикаго през 1891 г. и основава своя компания за производството на сапун. Предприемчивият младеж предлага в допълнение на стоката си различни подаръци, като сода за хляб на магазинерите, които зареждат от него. В един момент содата става много по-популярна от сапуна и Ригли веднага се пренасочва към производство й. През 1892 г. се сеща като премия към пакетче сода да предлага като бонус и две пакетчета дъвки. Ефектът е постигнат - продажбите веднага се увеличават. Този път дъвката става по-популярна от предлаганата сода. В края на ХIХ век в Америка има около 10 фабрики за производство на дъвки. Уилям Ригли обаче е убеден, че такава продукция има бъдеще, и той пуска първите дъвки "Лота" и "Васар" с фирменото име "Уилям Ригли-джуниър". Дъвката Juicy fruit се появява на следващата - 1893 г., месеци по-късно на пазара е пусната Spearmint. Да се стъпи на пазара на дъвки по това време се оказва доста трудно, но и голямо предизвикателство за Уилям . Продуктите на съществуващите компании вече са утвърдени на пазара, а Wrigley все още е доста непозната марка. През 1899 г. шест от известните американски компании за производство на дъвки се обединяват и се превръщат в изключително сериозна конкуренция за едва прохождащия бизнес на предприемача. И Ригли е поканен да се присъедини към обединението, но той отказва, убеден, че ще успее да се справи с конкуренцията. В началото той сам се занимава с разпространението на продукцията си в търговската мрежа и продължава да дава подаръци на клиентите, за да ги насърчава да купуват неговите продукти. Предлага им заедно с дъвките електрически крушки, ножчета за бръснене. Скоро започва да отпечатва и брошури с предлаганите подаръци за да се ориентират клиентите и да избират по-лесно. Ригли е сред първите бизнесмени, които започват да рекламират стоките си във вестници, списания и чрез постери на публични места. През първото десетилетие на ХХ век компанията започва да изнася дъвките си и извън пределите на Америка и така марката Wrigley става известна почти навсякъде. Първите задгранични фабрики за производство на дъвки Wrigley се появяват в Канада, Австралия, Великобритания и Нова Зеландия. Различните предпочитания на международните пазари водят до създаването на нови продукти с различни вкусове. Водещият принцип, който Уилям Ригли стриктно спазва в работата на компанията, е: "Качеството е много важно, дори и в нещо толкова малко като дъвката." Той умира на 26 януари 1932 г., когато е на 70 години. Кормилото на бизнеса поема Уилям Ригли Трети, който управлява компанията, наследена от дядо си до 1999 г., когато умира от пневмония. Сегашният президент също се казва Уилям Ригли- младши. Той е четвърто поколение наследник на великата империя за дъвки. Той е по-известен като Бил Ригли. Родителите на днешния шеф се развеждат, когато той е на 5 години. На 10-годишна възраст се премества в щата Аризона с майка си, брат си и сестра си. Като юноша работи в Wrigley по време на летните ваканции, основно участва в тестването на дъвките. По време на следването си в престижния университет Дюк редовно получава съобщения от компанията, изпращани от баща му. Но щом взема диплома на икономист, не отива в Wrigley, а подхваща собствен бизнес. Заминава за Сиатъл, където с двама приятели продава препарати за почистване от петна. Скоро обаче демонстрациите на препарати в супермаркетите му омръзват и през 1985 г. той се връща в Чикаго при баща си. През последните години правнукът ангажира професионални мениджъри и това нарежда империята за втора поредна година в класацията на авторитетното списание Forbes за “най-доброто място за работа” на планетата. Дъвките, произвеждани от американския гигант Wrigley, днес са познати на потребителите в 150 държави по света. Компанията има производствени съоръжения в 12 страни, както и представители в 34 страни. Wrigley дава работа на повече от 10 000 души във всички точки на света. Сред най-известните дъвки на американската империя са Orbit, Airwaves, Winterfresh, Doublemint, Spearmint и др. Годишните продажби днес надхвърлят $5 млрд. долара През настоящата 2008 г. се осъществи и най-голямата сделка на годината за 23 млрд. долара, като компаниите Mars Inc. и Wrigley се сляха. В сделката участваше и Уорън Бъфет, който е известен с нюха си да усеща добрите възможности и да получи перспективен бизнес на възможно най-ниска цена. 73 хиляди ще достигнат служителите на обединената компания, а 15 000 ще дойдат от Wrigley, като не се очакват големи съкращения в новия производител. Централната сграда на Wrigley в Чикаго е известна със странното съчетание на материали. Постройката е уникална и приютява не само известната фирма, но и множество други, като 3000 служители всеки ден заемат всичките 442 000 квадратни метра офисна площ. Вечер тя е пищно осветена. Облицована е от 250 000 теракотени плочки, всяка с отделен дизайн. Това е най-скъпият проект на времето си, който заедно с четирите часовника на зданието със стрелки от 2,3 и 3,5 метра, е финансирал първият Уилям-младши. Подготви: Гергана Костадинова
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар