Кеш - 25 стр.
Инвестирайте в brand, а не в brent
Иво ИВАНОВ
Google остава най-скъпата търговска марка в света. Маркетинговата компания Millward Brown публикува годишния доклад за най-скъпите търговски марки в света през 2008 г. Според проучването в условията на световна финансова криза пазарите търсят стабилни търговски марки, на които да заложат. Авторите използват играта на думи, че инвеститорите искат нещо стабилно и ако не е Brent, то поне да е Brand.
Стойността на всяка марка се изчислява по сложна формула, отчитаща общата сума от приходи, които брандът може да донесе в краткосрочен план. Използват се и приходите от предходната година, както и нематериални активи, като интелектуална собственост или точки за продажби в търговски вериги. Накрая се създава чист коефициент за приходите от самата марка, като популярността се преизчислява по отделни страни, региони и глобално в целия свят. Класацията позволява да се оценят най-бързо нарастващите пазари и наложените на тях марки. При изследването е направено допитване до 1 млн. потребители в целия свят, като са сравнявани 50 000 бранда. Поставената цел е да се уточни каква стока са готови да закупят клиентите заради самата марка, а не заради ниската привлекателна цена. Общо 100-те най-популярни търговски марки в света през 2008 г. струват 1.94 трилиона долара. Нарастването на капитализацията от миналата година е с 21%, когато 100-те фаворита са стрували 1.6 трлн. При това за една година темпът на печалбите от марките се е увеличил двойно.
Мобилните телефони и високотехнологичните брандове са водачи в класацията. Най-скъпата марка си остава Google, оценен на 86.1 млрд. долара. Увеличението му е с 30%. На второ място е брандът General Electric -със 71.37 млрд. долара и растеж с 15%. Трето място заема Microsoft - със 70.88 млрд. и подем от 30%. Най-много - със 123%, или 30 млрд. долара, е поскъпнал Apple. C обща капитализация от 55.2 млрд. долара марката е на 7-о място в класацията. Добър съвкупен растеж от 51% отбелязват и четирите китайски марки в списъка на най-скъпите фирмени знаци - China Mobile, Bank of China, China Construction Bank и ICBC. Общо се оценяват на 124 млрд., като успехът им се дължи на голямото разширяване на вътрешните пазари. От световните марки успеха си от разширяващото присъствие в Китай и Индия жънат Apple и Gucci. По отрасли най-голямо поскъпване на брандовете, с 35%, е при мобилните телефони. С 33% ги следват високотехнологичните компании. След тях се нареждат козметиката -27%, веригите за бързо хранене - 27%, и луксозните стоки - 24%.
Благодарение на Китай и Индия към 2010 г. луксозните марки на хотели, жилища, мебели, яхти и автомобили ще имат най-голям растеж, като от днешната капитализация от 400 млрд. долара се очаква да достигнат до 2 трлн. За първи път сред 100-те най-популярни марки се появиха и спиртни напитки, като едновременно с 9% поевтиняха минералните води, още по-голям е спадът при газираните продукти. Coca-Cola обаче запазва своето четвърто място в глобалната класация.
Нарастващото търсене в Индия и Китай очертава като перспективни и луксозните марки.
Авторите на проучването подчертават, че в условията на слабия долар е много по-изгодно да се влага в изпитани марки, отколкото просто да се инвестира в акции.
Като пример се посочва, че от 2006 до 2008 г. общо акциите на компаниите в САЩ са поскъпнали с 3%. Докато за същия период при 100-те най-скъпи бранда нарастването е от 14 до 22 на сто. Дори и да не спечелите много от марковте стоки, със сигурност няма да изгубите и ще съхраните парите си. Не случайно финансов гуру като Уорън Бъфет не залага на нефтени или имотни спекулации, а предпочита продукти и марки, които е сигурен, че и след 100 години ще се търгуват добре на пазара.
Няма коментари:
Публикуване на коментар