неделя, 5 април 2009 г.

Уорън Бъфет и шестте правила на инвестирането
 




Онзи Уорън Бъфет, който светът познава, е благ белокос мъж, който изглежда се чувства повече у дома си в ресторанта Dairy Queen в родния си град Омаха, отколкото заедно с борда на директорите в Манхатън. Същото домашно очарование има и финансовата му дейност. 

Загадката е, че този провинциален брокер става най-богатия човек в света като се стреми да запази нещата прости и да се придържа към стила си или „своя кръг на компетентност“. Например през втората половина на 90-те години на ХХ век Бъфет избягва технологичния сектор с думите „отвъд възможностите ми е“. Но той е почитател на кока-колата и се чувства удобно да инвестира в Coca-Cola, където неговият Barshire Hathaway притежава 9,7 милиарда в акции. 

В действителност подходът на Бъфет към избирането и купуването на акции е много по-сложен отколкото имиджът му говори - „купи ги с голяма отстъпка“, и от който той никога не се е боял да се отклони. Както много други той се учи да инвестира от Бенджамин Греъм, но за разлика от него търси не само „отстъпките“, а се вглежда и в качеството на компаниите. Греъм описва себе си като „инвеститор във фасове от пури“, купувайки акции, които Уолстрийт е отхвърлил, но все пак са запазили „стойност като облаче от дим“. 

Бъфет споделя, че „по-скоро ще притежава удобен бизнес на неясна цена, отколкото неясен бизнес на удобна цена“ или с по-прости думи „по-добре е да притежаваш част от диаманта Хоуп, отколкото голям, но фалшив диамант“. Други принципи, които той следва са: 

Правете пари, като не губите пари! 
Едно от постиженията на Бъфет е, че от 1965 г. до 2006 г. Barshire Hathaway е имал загуби само през една календарна година – 2001 г., след нападенията от 11 септември. Той дава следният пример: „Ако започнеш с един долар и изгубиш 50 цента, то ще ти е необходима повече от 100% печалба само за да стигнеш до първоначалния долар. Това означава, че е най-добре да не губиш.“ 

Не се заблуждавайте от печалбите! 
Бъфет забелязва, че много от компаниите обявяват „рекордни печалби“, говорейки за печалби на акционерите. По този начин не се казва колко са инвестирали. Много по важен показател е възвращаемостта, което според някои от неговото обкръжение означава най-малко 15%. Coca-Cola например е с над 30%. 

Поглеждайте в бъдещето! 
Неслучайно са го нарекли Бъфет Оракула от Омаха. Докато Греъм избягва да гадае бъдещето на някоя компания, Бъфет съзнателно се опитва да отгатне шанса за успеха на някоя компания през следващите 25 години. Понякога Уол Стрийт или „Г-н Пазар“ осъзнава грешката си малко след намесата на Бъфет. Но винаги се стига до субективните възгледи, които могат да преобърнат всеки анализ. 

Придържайте се към икономически добре защитени компании! 
Рисковано е да предвиждаш бъдещето, но Бъфет често споменава за предимствата да гледаш благосклонно на добре защитените компании. Това не означава само непоклатими пазарни позиции, а такива, които имат дългосрочни предимства. Една от причините да избягва технологичните компании през 90-те е, че не успява да види някоя от тях с достатъчно голяма защита и промените са твърде резки. 

Поставяйте големи залози! 
Повечето инвеститори са консервативни и капиталите им са разпределени между акции на около 150 различни компании, докато 62 милиарда долара, които Бъфет е инвестирал в акции, са в 45. И дори повече – първите 10 избора са близо 90% от общия портфейл. Това означава да следваш решително своята най-добра идея, а не 30-тата най-добра. 

Не се бойте да изчакате! 
Ако следвате големите разклащания на борсата можете и сериозно да си изпатите. Правилото на Бъфет е: „Не се разклащайте твърде често. Не се разклащайте и при проблеми“. Изчакайте добрата възможност и не бързайте да се „отървавате“ от парите в брой. Парите могат да бъдат от стратегическо значение. Бъфет често казва „Бъдете алчни, когато другите се страхуват, и страхливи, когато другите са алчни.“ 

Бъфет рядко приема срещи, рядко говори по телефона и рядко проверява пощата си, няма компютър и дори калкулатор на бюрото си. Не се занимава с четене на доклади и изследвания, и твърди, че не използва някаква страховита интуиция, а проста аритметика. Следи за високи приходи на акциите, нисък дълг и състоятелен и предвидим бизнес. Той успява да прецени правилния момент толкова добре, че някои наричат подхода му „бихейвиористична икономика“. По неговите думи: „Тълпата почти винаги е права. Това означава, че трябва да изчакаш онези моменти, когато тя греши“.

Няма коментари:

Публикуване на коментар